Fietsvakantie Ardeche (Frankrijk) 16-5-09 t.e.m. 23-5-09

Deelnemers : Rob v/d Bossche, Eric Verachtert, Ad Jansen, Staf de Vocht, Stef Huybrechts, David van Bergen, Yves Boenders, Luc Timmermans.

Za 16-5

Om 4.00 h stipt start ik onze gehuurde camionet, de fietsremorc van sponsor ‘Lauwers Car Service’ vol fietsen, iedereen opgepikt en de rit naar het zuiden kan beginnen. In Luxemburg volgetankt, Rob aan het stuur en verder langs de ‘Route du Soleil” zuidwaarts.
Het is rustig onderweg en even voor Lyon neemt Staf het stuur in handen voor het laatste traject. Als we de snelweg verlaten wordt het aan het toch wel heuvelachtige parcours te zien vrij duidelijk, da’s hier gene kattepis en precies 12 uur later bereiken we onze plaats van bestemming: ‘Chassagne, nabij Les Vans’, op de teller staat : 1020 km.
Ziet er op het eerste zicht een mooie locatie uit, de fonkelnieuwe bungalows waar we er 2 van tot onze beschikking krijgen zien er prachtig uit !
Het water van het zwembad is nog fris, maar weerhoudt enkelen niet om toch een duik te nemen,
“Als God bestaat, … dan zit ie zeker hier ergens in Frankrijk!!”
Het avondeten in het restaurant van de camping ‘Lou Rochetou’ is à la carte, en aan de borden achteraf te zien, ‘’t heeft gesmaakt’.
En zo wordt onze reisdag gezellig afgesloten met een biertje op ons terras. (LT)

Zo 17-6

Rit 1 : Les Avelas, Bois de Païolive, Maison Neuve, Sampzon, Ruoms, Auriolles, Gorges de Beaume, Rosières, Laurac en Vivarais, Aubenas, Bellevau, Pradons, Chauzon, Balazuc, Leyris.
125 km       en        1100 hoogtemeters

7.00 H en klaarwakker! Vandaag de 1e keer op de fiets! Buiten gaan kijken en de zon schijnt al volle bak. Na een stevig ontbijt wij met 8en + nog 4 Belgische fietsers (ook gisteren toegekomen) op pad. De eerste paar km’s lopen vlak tot het centrum van ‘Les Vans’. Aan de rotonde rechts en daar begint onze klimvakantie met een zeer mooie en lichtlopend helling, genaamd : ‘Rue de Païolive’, langs het bekende ‘Bois de Païolive’. Na nog 30 km redelijk vlakke wegen dient zich de eerste serieuze helling aan: ‘de Sampzon’, 3 km à 8 % . Iedereen z’n eigen tempo en zo komen we allen goed boven waar een prachtig panorama over de ‘Ardeche’ zich ontvouwt. Wij verder langs ‘Ruoms’, ‘Aurioles’ en nog vele andere schilderachtige dorpjes naar ‘La Beaume’. Daar aangekomen blijkt dat dit dorp maar 1 in- en uitgaande weg heeft, dus waar we net tegen 60 km/u naar beneden raasden, kruipen we een beetje later tegen 10 km/u naar boven. Over zeer mooie wegen komen we op de ‘Defile de Ruoms’, alwaar ons weeral een prachtig zicht op de ‘Ardeche’ wacht. Nog een stevige klim (Col de Croisette) en een mooie afdaling komen we aan in ‘Balazuc’. Dit middeleeuws dorpje is de plek om onze 1e stop te houden. Een half uurtje en verder terug richting ‘Les Vans’. Met stevige tegenwind en een op en af gaande grote weg wordt er nog een serieuze inspanning gevraagd van iedereen. Terug aan ‘Domain L’Escafoullin’ wacht Cyriel Huysentruit (jaja zoon van sos …) ons op met een lekker smoske en bananen dat zeer welkom is want na 125 km is de tank bij iedereen toch wel behoorlijk leeg. Het zwembad ligt er uitnodigend bij en hoewel het water nog steeds redelijk fris is waagt bijna iedereen een duik. Met een pintje in de hand aan het zwembad begrijp ik de uitdrukking : ‘Leven als God in Frankrijk’. Als alle dagen verlopen als vandaag ,wacht ons nog een schitterende week.  (EV)

Ma 18-5

Rit 2 : Lablachere, Joyeuze, l’Argentière, Valgorge, St. Laurent les Bains, La Bastide-Puylaurent,
Prévenchères, Villefort, Les Vans.         135 km      en        2500 hoogemeters

Nadat zoals afgesproken met Cyriel zowel het ontbijt als het middagmaal geleverd is, beginnen we aan een stevig ochtendeten. Het zal nodig zijn, want vandaag staat een zwaar klimrit op het programma, dus eerst de innerlijke mens versterken!!
Al na een paar km’s op de fiets worden we terug geroepen door een Frans wielertoerist die met een platte band aan een plaatselijke garage staat te klungelen. Na deze brave man een bandje verkocht en gemonteerd te hebben, wij verder, afslag richting ‘Valgorge’ en het klimwerk kan beginnen, onder een stralende zon en na ongeveer 40 km wordt dit godverlaten bergdorpje aangedaan. Hier is geen levende ziel te bespeuren. Aan een plaatselijke ‘eau potable’bron onze drinkbussen gevuld en verder naar boven, de ‘Col de Meyrand’ wordt niet helemaal tot boven gefietst, maar 4 km voor de top wordt de afslag naar links genomen . Af en toe stukjes tot + 10 %  met als hoogste punt : ‘Col de dame mort’ 1200 m, komende van 150 m, da telt !
Even ter informatie tussendoor, het bergachtige gebied waar we door fietsen noemt: ‘Parc National des montagnes de l’Ardeche’.
Maar hier mee is ’t nog niet gedaan!! We blijven rond 100 m met stukjes eronder, stukjes erboven. ’t gaat reeds over 14.00 u en de magen grollen, dus eten zoeken, wat in Frankrijk niet altijd evident is. In het kuuroord: ‘St Laurent les bains’ tussen de bergen vinden we een plaatselijk restaurantje verscholen achter en boven het dorp. Een omelet met cola op het terras doet wonderen, maar de lucht trekt dicht en er vallen druppels. Gaan schuilen en binnen nog een koffie drinken is een optie, maar hierna moeten we verder onder een dreigende hemel. In de verte beneden ons giet het water en wij moeten daar naar toe, het ergste is reeds gepasseerd als we door ‘Villefort’ fietsen, een laatse maal dient geklommen te worden en de lange afdaling van 25 km tot ‘Les Vans’ wordt ingezet, de stuurbeugels onderaan vast, tot krampen toe in de handen bereiken we in een mum van tijd ‘Les Vans’, een prachtige afdaling!!
Nog een laatste klimmetje tot ‘Chassagne’ en de klus is geklaard!! Goed voor 135 km, een geweldige dag voor iedereen !!! (LT)

Di 19-5

Rit 3 : Les Vans, Berrias, Chandolas, Sampzon, Vallon Pont d’Arc, St Martin d’Ardeche, Laval St
Romain, Barjac, Bessas, Berias, Les Vans, Chassagnes.  120 km  en    1500 hoogtemeters

Derde dag en weer om 7.00 u wakker, veel te vroeg voor den Ad, maar ene wakker … iedereen wakker ! Ontbijten en snel klaar maken want de koninginnenrit wacht. Het vertrek uit ‘Chassagne’ is niet van de poes vandaag, 1,5 km klimmen aan 7% doet geen deugd aan de benen. We rijden verder over een lichtlopende weg naar ‘Vallon pont d’Arc’. Vandaar gaan we de beroemde ‘Gorge d’Ardeche’ doen. Na een paar km’s eerste stop aan de wereldberoemde ‘Pont d’Arc’. Na de nodige foto’s terug op de fiets voor de volgende klim van 3 km aan 10% gemiddeld, amai m’n benen !  De volgende 35 km gaat het constant op en neer over een schitterende weg langs de ‘Gorge’, met op vele plaatsen fantastische vergezichten en de ‘Ardeche’ diep beneden ons, af en toe wordt gestopt om ook ‘den toerist’ uit te hangen, met de gebruikelijke foto’s van onze fotograaf er bij !!
In ‘St. Martin d’Ardeche’ versterken we de innerlijke mens en dat was niets te vroeg, want de zon bakt er flink op los en de drinkbussen waren bijna door hun voorraad ! Lekkere pizza’s op een salade kunnen wonderen doen.
Terug op de fiets volgens Rob kan men in elk Frans dorpje wel een fonteintje met drinkbaar water vinden, maar in het volgende dorpje maken we kennis met de typische Franse mentaliteit. “Pas de l’eau potable” klinkt het uit de mond van een cafebaas, hij zou ons graag zelf water verkopen per glas, maar daar trappen ‘dees Belgkes’ niet in!! We nemen toch maar het zekere voor het onzekere en rijden verder jusqu’a la village suivant : ‘Laval St Romain’ en hier vinden we wel water. We zien hier ook nog een mobiele wijnbottelarij. Hup de fiets op en verder over een mooie weg die wel zeer lastig is, een paar km bergaf, gevolgd door … jawel het tegenovergestelde. In ‘Bariac’ kiezen we voor de mooiste route naar ‘Les Vans’ en we draaien richting ‘Bessas’. Aan 2 fabrieken zegt plots Staf : “hier een paar km verder staat een kriekenboom in het midden van ’t veld, zonder huis er bij !”. Ik vraag aan hem : “hoelang is da geleden dat ge hier geweest bent”. “Een jaar of acht “ antwoordt hij. Een beetje sceptisch na dit antwoord rijden we verder en na een km of tien roept hij: “hier staat em dan se”. De frein er op en krieken plukken. De Staf glundert helemaal, hij is hier met Renilde ne keer in de buurt op vakantie geweest en ook gepasseerd met de fiets.
Terug de fiets op voor de laatste km’s en die hebben nog wat in petto voor ons, weer een helling van pakweg 10 tot 12% doet ons tandenknarsen, dit was wel de laatste kuitenbijter en na 10 km bergaf nog het laatste klimmetje tot aan de bungalow en na een wondermooie en door de brandende zon zeer zware rit zijn we blij dat we aan het zwembad zitten met een glaasje wijn of een biertje. (EV)

Wo 20-5

Rit 4 : Les Vans, Joyeuse, Laurac, Gorge Defile de Ruoms, Ruoms, Berias, Les Vans
60 km   en      300 hoogtemeters

Stil zijn … en uitslapen is de boodschap, allé uitslapen, rond 9.00 u zitten we met z’n allen aan de ontbijttafel. De geplande rit naar de ‘Mont Ventoux’ voor morgen wordt besproken en wegens te lang in de wagen geschrapt (150 km en te slechte verbinding) zal voor nen andere keer zijn!!
Rond 10.30 u vertrekken we voor een ritje ‘losrijden’ den echte toerist uithangen!!
Door ‘Joyeuse’ en ‘Laurac’ fietsen we door de ‘Gorge de filé de Ruons’ om uiteindelijk in’ Ruons’ zelf aan ons eerste terraske te beginnen en ne frisse ‘Jupiler’ doet deugd want de zon bakt er weeral op los (30°C). Na voldoende siësta verder langs ‘Berias’ om af te dalen naar’ Les Vans’. 2e Halte op een plaatselijk terras na aan de overkant een broodje genuttigd, fietsen we terug naar ‘domain l’Escafoulin’, alwaar een frisse duik in het reeds opgewarmde water van het zwembad voor afkoeling zorgt!! (LT)

Do 21-5

Rit 5 : Les Vans, Malbosc, Bressis, Chambon, Villefort, Pied de Borne, Les Beaumes, Montselgues,  St Jean de Pourcharresse, planzolles, Lablachere, Chassagne
Yves, Stef, Staf en Luc : 128 km   en   2300 hoogtemeters
Rob, David, Ad en Eric: 112 km   en    1900 hoogtemeters

Dag 6 reeds, goed geslapen, opstaan, ontbijten en klaarmaken om te fietsen, men zou denken dat we profs zijn!!
De realiteit is wel wat anders. Vertrekken om 10.00 u … 2 km weg en degene die denkt het dicht bij de profs aan te leunen is zijn drinkbussen vergeten… eh Yves!! Hij terug en na wat wachten en vissen tellen in een plaatselijk riviertje, wij weg voor wat later zou blijken weeral een wondermooie rit. Via ‘Les Vans’ gaat het richting ‘Malbose’ een eerste klim van 3 km à 7%. Wat dan volgt is het mooiste dat we deze week te zien krijgen qua natuur. Altijd op en neer via rustig stijgende en dalende wegen.  Na 20 km een mooie afdaling en dan een lange klim naar ‘Villefort’ waar door de 4 bikkels gestreden wordt voor het bergklassement. Natuurlijk komt Yves als primus boven, gevold door Staf, Stef en uiteindelijk Luc. 11 Minuten later komen de 4 ‘wielertoeristen’ ook boven . In ‘Villefort’ gestopt op een terras waar veel volk zit, “hier zal’t wel goe zen”. Een pasta met een cola besteld, maar we zitten in Frankrijk, dus : geduld hebben is aangeraden!!
De magen vol, de bussen gevuld en alweer op weg. 8 km afdalen en dan begint het langs ‘Pied de Borne’ omhoog naar’ La Beaume’, 5 à 6 km aan toch wel 5% en dan richting ‘Montselques’. De zelfde 4 van daarstraks volle bak weg en de dommerikken toch wel de afslag naar ‘Montselques’ gemist zeker, niks vermoedend in volle competitiestijl ook den bergop en ’t is er ook niet een van de minste!!
Rob, David, Ad en ikzelf (Eric) ondertussen aan deze monsterachtige klim van 8 km met stijgingen tot 14%, is wel het zwaarste van de ganse week ! Boven gekomen, wachten tot we alle 4 samen zijn, maar waar zijn de 4 anderen ? Na een kwartiertje telefoon, den Yves: “waar zitten jullie?”
“Wij zitten op de juiste route”. Later bleek dat ze 12 km  extra geklommen hadden, dus zij terug naar beneden om op hun beurt ook aan da beest te beginnen!! Dan maar in 2 groepen verder via een schitterende afdaling naar ‘Lablacher’. Nog 10 km naar ‘Chassagne’ en hier bij een verfrissing wachten op de rest. Een half uurtje later zijn ze er reeds!! Met 17 km meer op de teller plus 400 hoogemeters. Het hoge tempo heeft wel z’n tol geëist want Luc heeft den daver op z’n lijf. Na wat rusten het zwembad in, nog wat na kaarten over alweer een fantastische rit en de dag zit er weer bijna op. De laatste inspanning van de dag wordt de wandeling tot ‘Lou Rochetou’ waar ons weer een lekker maal geserveerd wordt. Terug in het donker tot onze bungalow, nog een laatste pintje op het terras en rond 23.00 u allemaal moe ons bed in . Slaapwel. (EV)

Vrij 22-5

Rit 6 : Les Vans, Chambonas, St. Pierre, St. Jean, Peyre, Planzolles, Lablachere, Payzac, Chassagnes 60 km     en        1200  hoogemeters

De vermoeidheid na de zware rit van gisteren zit er nog in … ze komen maar mondjesmaat aan de ontbijttafel.
Na het ontbijt nog een laatste keer de koersplunje aan, den Ad z’n fiets op tafel om de versnellingen een beetje bij te regelen, nog vlug een groepsfoto bij ons huisje en wij alweer op weg richting ‘Les Vans’, voor een beklimming langs’ Chambonas’,’ St. Pierre’ tot een hooge van 865 m tot ‘Peyre’.
Onderweg de enige platte band gerepareerd bij Stef. Toch wel een klim van 20 km, da telt weeral!!
De afdaling is er niet minder om en een ommetje ‘Payzac’ kan er nog bij !
Het laatste stuk in dalende lijn tot ‘Les Vans’, een ‘pression’ en een ‘glace’ op een terras zal deugd doen, maar we worden er nog maar eens attent op gemaakt dat we in Frankrijk zijn, da mottig caféwijf maakt ons in haar beste Frans duidelijk dat ze alleen voor staat en niet iedereen te gelijkertijd van crème glacé kan bedienen !?! Den Ad (zelf ook 16 jaar cafe gehad) ontploft bijna, maar ja … lost niets op!! Uiteindelijk krijgt toch nog den helft een ijsje …!?
Dan maar verder naar ons terras voor ene uit den bak, nen duik in het zwembad of gewoon een zonnebad, want het zijn de laatste uurtjes…
We hebben beslist om na het avondeten terug huiswaarts te vertrekken en na het terug netjes achter laten van ons verblijf, de fietsen op de aanhanger samen met de bagage geladen is het tijd om aan onze nachtelijke rit te beginnen en na alweer een rit van bijna de klok rond bereiken we terug Arendonk, iedereen netjes terug thuis afgezet, ’s namiddags met z’n allen de camionet en remorc terug proper gemaakt, komt er een einde aan onze toch wel zéééér geslaagde fietsvakantie . Iedereen was het er unaniem over eens : “Fantastisch verlof, geweldige groep, veel plezier gemaakt, goei weer, mooie fietstochten rekening houdend met ieders mogelijkheden.
Chapeau voor de Rob die de omgeving reeds kende en voor ons geweldige routes uitstippelde !!
Kortom : “Zeker voor herhaling vatbaar!!!!” (LT)